
2015 is voorbij, tijd dus om even terug te blikken op wat we hebben gerealiseerd. En de enige manier hoe wij dat kunnen weten is door het cijfermateriaal erbij te nemen.
De Inhoud op de Whisky with Friends website in 2015
In vergelijking met 2014 verschenen in 2015 iets meer berichten op de website. Een groot deel daarvan waren natuurlijk nieuwsberichten en aankondigingen van nieuwe releases.
Opvallend is wel dat de eigen content het meeste bezoekers trekt. In die categorie verschenen onder andere verslagen van whisky festivals en een verslag van een whisky tasting. In beide categorieën verschenen iets minder nieuwe posts dan in het vorige jaar, en misschien moet ik daar in 2016 wat verandering in brengen. De categorie proefnotities zag daarentegen een grote groei. Daar waar we in 2014 maar 11 proefnotities hadden op de website, kwamen er in 2015 zo’n 29 proefnotities bij.
Dat betekent dus dat er na 2 jaar toch wel een pak inhoud op de website staat. Een aantal ‘column’ posts die ik schreef zorgden dit jaar ook voor heel wat bezoekers. Het is dus duidelijk dat jullie liever eigen inhoud zien dan het constant herhalen van nieuwsberichten die jullie ook op andere websites terug vinden. En toch zijn er ook een hoop mensen die deze nieuwsberichten niet kwijt willen.
De bezoekers van de Whisky with Friends website
Schouderklopjes … daar doen wij Vlamingen niet vaak aan mee. Al moet ik zeggen dat ik de laatste maanden toch een paar keer te horen kreeg dat ik goed bezig was. Voor PR bureaus maakt dat echter niet uit … zij willen cijfers zien. En als ik dan toch het cijfermateriaal verzamel, waarom zou ik die dan ook niet met de wereld delen?
Net zoals vorig jaar is het opnieuw zo dat het ene pakket andere cijfers weergeeft dan het andere …
Statistieken volgens AWStats
In 2015 registreerde AWStats zo’n 64.043 bezoekjes van 29.424 unieke bezoekers. In totaal werden in 2015 volgens AWStatus 521.986 pagina’s bekeken op de website, goed voor 1.151.937 zogenaamde hits en 35.48 GB aan data! De top maand was december met 7.887 bezoekjes of 4.043 unieke bezoekers.
Volgens AWStats is er dus een verdubbeling geweest van het aantal bezoeken en het aantal unieke bezoekers. Leuk!
Statistieken volgens WordPress
WordPress is het systeem dat gebruikt wordt voor de website, en dat houdt ook de nodige statistieken bij. Ook hier zien we mooi een stijgende trend.
Volgens die statistieken hadden we in 2015 zo’n 20.155 bezoekers en 39.675 pagina weergaven.
Statistieken volgens Google Analytics
Het gebeurt wel eens dat een PR bureau vraagt hoeveel bezoekers de website krijgt. De referentie hier zijn de statistieken van Google Analytics. Volgens die gegevens waren er in 2015 in totaal 21.921 sessies van 16.692 gebruikers, goed voor 50.619 paginaweergaven.
Wie zijn de Whisky with Friends bezoekers?
Natuurlijk kunnen we totaal niet achterhalen wie jullie echt zijn. Wat we wel kunnen weten is uit welk land de bezoeker komt, welk toestel hij gebruikt en hoe hij de website vond.
Taal en Locatie
Het zal opnieuw geen verrassing zijn dat ongeveer 70% van onze bezoekers Nederlands als voorkeurtaal op zijn toestel heeft. Tenslotte is alle inhoud van de website ook in het Nederlands. 13% heeft Engels als voorkeurstaal … ook niet zo speciaal. Wat wel opvalt is dat 1% Frans als voorkeurstaal heeft en bijna 3% Duits, om maar te zwijgen van de 8% Russisch???
Wat betreft de locatie komt 56% van onze bezoeken uit België en toch ook mooi 25% uit Nederland. Dat is dus een mooie stijging van het aantal bezoeken uit Nederland. De andere cijfers zijn in dezelfde trend als die van de voorkeurstaal. 8% van de bezoeken kwam uit Rusland, 2.5 % uit Duitsland, 1.5% uit zowel de UK als uit de USA, en dan nog een kleine procent uit Frankrijk en India met Zweden op een halve procent.
Desktop of Mobiel
We zien duidelijk dat het aantal mobiele bezoekers aan het groeien is, maar dat de Desktop toch nog de grote heerser blijft. Zo’n 60% van de bezoeken kwamen via een vaste computer of een laptop. De smartphone wint wat aan populariteit en is goed voor 26% van de bezoeken. De bezoekers die via een Tablet op de Whisky with Friends website terecht kwamen bleven goed voor 13% van de bezoeken.
Wat betreft de toestellen wipt de iPhone deze keer over de iPad (28.5% en 26.8% respectievelijk). De rest van de koek wordt verdeeld over de Android toestellen (Samsung, Google Nexus en OnePlus One). Net zoals vorig jaar zijn het aantal bezoekjes via die toestellen beduidend minder dan de iOS toestellen.
Hoe kwamen onze bezoekers op de website terecht?
Altijd mooi om te weten hoe de bezoekers de Whisky with Friends website vonden. Is dat via Twitter, Facebook, via een zoekopdracht, of gewoon rechtstreeks?
in 2014 kwam het gros van de bezoekers op de website terecht via de Sociale Media. In 2015 kwam echter het gros van de bezoekers via een zoekopdracht op de website terecht. 52% van onze bezoeken was het gevolg van een zoekopdracht via Google of andere zoekmotor! De sociale media waren goed voor 25% van de bezoeken. 11% van de bezoeken werd gegenereerd door gebruikers die rechtstreeks naar de Whisky with Friends website surften en 10% kwam via een link op een andere site. Slechts 1% kwam via Email op de website terecht.
Op vlak van Sociale Media is Facebook nog steeds enorm populair. Zowat 89% van de bezoeken die door Sociale Media werden gegenereerd kwamen vanuit Facebook, Twitter was goed voor nog eens 9%. De rest … wel Google+, Blogger, Pinterest, LinkedIn en alle andere Sociale Media kanalen.
En wat brengt dat nu allemaal op?
Whisky flessen … met camions staan ze voor de deur … ik heb zelfs al een magazijn moeten huren. En geld! GELD MAN!!! De KBC hier in Ertvelde moet een kantoor bijbouwen met al dat geld 😛
In alle eerlijkheid …. het is gewoon leuk om te zien dat de zaken die je doet geapprecieerd worden. Die bakken geld, daar heb ik het later wel nog eens over. Wel kan ik met enige trots zeggen dat we het qua bezoekers veel beter deden dan vorig jaar. Natuurlijk komen we nog niet in de buurt van de top Engelstalige Whisky Bloggers, maar toch … ik ben fier!
En 2016, wordt dat nog beter?
Moeilijk te zeggen. Het nadeel van de grote groei in 2015 is natuurlijk dat je gaat hopen dat het in 2016 nog beter wordt. Om het nog beter te doen zal er nog harder gewerkt moeten worden en zullen er nog meer posts moeten komen.
De beperkende factor hier is echter TIJD! Je wil niet weten hoeveel tijd er in dit project gestopt wordt. Een simpel berichtje zoals dit hier neemt uren in beslag! Met veel plezier stop ik in 2016 opnieuw evenveel of meer tijd in de Whisky with Friends website, zolang ik die tijd maar kan vrij maken en het niet ten koste van andere zaken gaat natuurlijk.
Maar zullen we in 2016 even hard ons best doen om Whisky with Friends naar een hoger niveau te tillen? Natuurlijk … en nog harder ook! Om dat goed te doen staan we natuurlijk open voor allerhande suggesties, en is er ruimte voor berichtjes van gastloggers ook. Heb je dus een idee of een suggestie, laat het ons gerust weten in de comments of via de Contact pagina.
In afwachting daarvan wil ik elke bezoeker bedanken, jullie zorgen ervoor dat Whisky with Friends groter wordt. Laten we er samen voor zorgen dat 2016 een top jaar wordt voor Whisky with Friends!